Het ontstaan van Tugz

Het ontstaan van Tugz

Babykleding die mooi, eerlijk en praktisch is. Kleding die baby's en ouders / verzorgers helpt in de dagelijkse hectiek. Met deze insteek begon ik de babykledingmarkt te onderzoeken toen ik zocht naar een oplossing voor opkruipende shirtjes.

Twee tot drie maanden na de geboorte van mijn zoon vroeg ik aan mijn man of hij een merk kent die de shirtjes aan broekjes verbond. Ik vond het zielig dat mijn zoon vaak deegrolletjes in zijn rugje had. Bovendien zat het me dwars dat zijn torso niet goed bedekt was met de kille winterdagen die er aan zaten te komen. Na rondvragen en intensief zoeken bleek dit niet te bestaan en andere ouders in mijn netwerk hadden er ook behoefte aan. Ik had een keuze te maken: Waag je een sprong in het diepe of laat je het idee varen? Ik besloot het eerste te doen.

Met een business diploma, een fijn netwerk, meer dan 10 jaar werkervaring en moederschap op zak zou het met een groot gedeelte van de kennis wel goed zitten. Echter, in grote bedrijven werken is wat ik kende en de ambitie om een eigen bedrijf te starten heb ik nooit gehad. Maar mooie dingen komen vaak onverwachts op je pad. En als er één ding is waar ik goed in ben is doorzetten en nieuwe ervaringen omarmen. Zo begon het avontuur. 

Van idee naar realisatie

Via mijn netwerk ontmoette ik creatieveling Marlien. Met een bult ervaring in en kennis over kleding maken en stoffen gingen we een samenwerking aan. Een wereld ging voor mij open; de stoffenindustrie op zichzelf is al complex, laat staan de mode-industrie en de babywereld. Wat is het heerlijk om al die nieuwe kennis, processen en netwerken te verkennen. Een mooie uitdaging om veel te leren en een half jaar later waren we al erg opgeschoten. 

In zes maanden waren de demosetjes perfect en getest op meerdere baby's. Ondertussen had ik ook hulp ingeschakeld om naast het merk ook het ontwerp te beschermen. De zoektocht naar een geschikt atelier ging helaas niet zo vlot. Helaas waren er veel bedrijven die niet reageerden of voldeden aan mijn eisen (eerlijke handel). En na even in het buitenland gekeken te hebben kwam ik al snel weer bij Nederlandse bedrijven uit. Hoewel de productie meer kost, is de communicatie optimaal en de eerlijkheid en transparantie in de keten gegarandeerd. Dit laatste punt alleen zijn de extra kosten meer dan waard; voor mij en (toekomstige) Tugz-klanten. Mijn overtuiging is namelijk dat bedrijven die niet duurzaam en eerlijk ondernemen op de lange termijn niet meer bestaan. Social & environmental responsibility wordt steeds belangrijker. Een fijne samenleving streven we allemaal na, toch? Na maanden zoeken kwam ik bij een goed atelier in Nederland uit. Een van de slechts vier middel tot grote ateliers in Nederland die haar gehele productie binnen de grenzen houdt.

Een eigen netwerk is goud waard

Met een achtergrond in contentmarketing sloot Claudia aan voor het maken van een huisstijlgids (inclusief het logo), vroeg ik brand manager Sophie met mij mee te kijken naar de teksten en branding en vond Hannah, de data marketing goeroe, het een uitdaging om met de code en analytics van de website aan de slag te gaan. En het gezicht van tugz, de o zo belangrijke fotografie en video? Alle credits gaan hier naar beroepsfotograaf Robert.

Naast deze concrete rollen hebben (ondernemende) vriendinnen, familie en oud studiegenoten een belangrijk aandeel gehad in wat tugz vandaag de dag is. Vaak sparren, ideeën opdoen en feedback vragen heeft me veel geholpen. En uiteraard sparde ik vaak met mijn man die een echt ondernemershart heeft en mij altijd stimuleerde om het groots aan te pakken. The sky is the limit! Overigens is hij ook de bedenker van de merknaam (tugs meaning: to pull something). Die z erachter heb ik zelf geïntroduceerd. Een subtiele verwijzing naar de inspirator, mijn zoon Zayne.

Na veel wijze lessen, vallen en opstaan en vooral veel fijne gesprekken en geduld (wat niet mijn sterkste kant is) is het dan zover. Tugz is geboren. En zoals je leest; alleen had ik dit niet kunnen waarmaken.

 

 Liefs Marloes


Nieuwere blogpost

Laat een bericht achter

Leuk dat je een bericht achterlaat. Je bericht is ingediend en wordt zo spoedig mogelijk geplaatst. Bedankt!